Sunday, September 14, 2008

ISA: A Desperate Move


12 Sept- Raja Petra, Teresa Kok dan Tan Hoon Cheng ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri ISA. Penggunaan ISA memang dijangka, memandangkan kerajaan sekarang berada dalam keadaan terdesak untuk menghalang misi 16 Sept DSAI. Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar dan Timbalan Ketua Polis Negara menafikan hidden agenda itu tapi rakyat pastinya tidak bodoh dan dangkal pemikirannya untuk membaca percaturan politik terdesak UMNO dan Barisan Nasional.


Saya tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak, juga tidak mahu membuat sebarang bacaan tentang kesahihan dakwaan DSAI berhubung 16 Sept ini. Tapi yang pasti, sebagai mahasiswa yang matang dan berprinsip, kebenaran tetap perlu disuarakan dan kezaliman dan ketidakadilan tetap perlu ditentang habis-habisan.



Diatas prinsip itulah, tindakan kerajaan Pak Lah menahan mereka di bawah ISA perlu dikecam dan ditentang habis-habisan.



Pertama kerana ISA itu sendiri merupakan akta yang zalim. Akta yang membolehkan penahanan tanpa bicara, akta yang membenarkan TIADA peguam membela mangsa. Ia sama sekali bercanggah dengan prinsip Islam dan hak asasi manusia.



Kerana itu ISA tidak relevan digunakan, walaupun untuk menahan sesiapapun; hatta penjenayah paling berDOSA seperti Tun Mahathir pun tidak layak digunakan ISA keatas beliau. Ia bukan soal siapa yang ditahan, tapi ia soal akta yang digunakan.



Kedua: penahanan ketiga-tiga mereka jelas bermotifkan politik. Pastinya pihak polis dan kerajaan Barisan National menafikan hakikat ini. Alasan mereka adalah kerana ia boleh mencetuskan ketegangan kaum dan mengancam keselamatan negara. Atas alasan itu ketiga-tiga mereka ditahan.



Mungkin dakwaan itu berasas, tapi persoalannya kenapa Datuk Ahmad Ismail dibiar bebas tanpa ditahan di bawah ISA. Sedangkan wartawan yang melaporkan kenyataan berbaur perkaumannya di akhbar Sin Chew Daily ditahan. Ironinya, dia sendiri mengakui ada mengeluarkan kenyataan itu.



Gerakan, MCA dan DAP semuanya mengecam kenyataaan Ahmad Ismail dan membuat laporan polis terhadapnya. Pengikut Ahmad Ismail pula bertindak biadap mengoyakkan gambar Koh Tsu Kun sebagai tindak balas. Tidak cukupkah semua itu untuk melayakkan Ahmad Ismail di ‘ISA’ kan?



Mahasiswa memang seharusnya mengambil pendirian yang independent dan non-partisan. Tetapi ia bukan bermakna kita harus memekakkan telinga, membisukan mulut dan mematikan fikiran bila timbul isu sebegini. Jika anda begitu, anda bukan MAHASISWA, anda hanya PELAJAR universiti!


>>nikabdulrazak

1 comment:

~nEmo~ said...

hmm. cuba baca link ini
http://gurubashid.com/blog/politik-semasa/isa-hanya-untuk-mereka-yang-sangat-mengingininya.html

Quote of the Week

" Though no one can go back and make a brand new start, anyone can start now and make a brand new ending "

Get the Touch Back!!!

ALLAHUAKBAR!!!