Monday, November 10, 2008

STUPID Fatwa Everywhere?

Bila saya menonton video demonstrasi oleh sekumpulan gadis muda (muslim dan non-muslim), berarak sekitar ibukota, melaungkan “who cares, who cares! Stupid Fatwa everywhere!” membantah fatwa pengharaman tomboy, I cant escape myself from getting furios.

Saya marah kerana ada golongan bukan Islam yang berani mempersoalkan urusan agama Islam, kononnya untuk membela hak wanita. Saya kecewa kerana bertambah lagi golongan yang lahirnya Islam tapi bila dewasa dan sudah ‘pandai’ berfikir agaknya, mereka turut sama menentang Islam. Bertambah lagi list panjang penentang agama atas dasar hak asasi, menyertai perjuangan bangsat SIS dan rakan-rakan mereka.

Atas nama feminism dan kebebasan hak asasi manusia, urusan agama dipersoalkan bahkan ditentang secara terbuka. Kononnya arahan agama itu bertujuan mengongkong wanita, dan kata mereka Islam seolah-olah menyalahkan wanita atas segala kebobrokan sosial sekarang, rogol, sex bebas, dan sebagainya. Bila lelaki gagal dikawal, solusinya mudah, kawal wanita, selesai masalah.

Untuk rakan-rakan saya yang muslim yang tidak bersetuju dengan sesetengah arahan agama,ini nasihat saya- Agama ini bukan hanya urusan akal, tapi kombinasi akal dan iman. Kerana itu bila agama itu dilihat hanya pada rasional akal, mudah benar kita akan melenting menuduh agama itu mengongkong dan mendiskriminasi. What we see is what we get!

Untuk rakan-rakan saya yang bukan beragama Islam yang menentang fatwa dan sebagainya yang berkaitan agama Islam, ini nasihat saya; betul kita semua punya hak kebebasan suara, tapi jangan sampai ia mencabar sensitiviti beragama, jangan sampai ia mencetus ketegangan antara kaum.

Amaran saya kepada mereka, jangan sekali-kali mencampuri urusan agama Islam! Saya hormati kamu sebagai orang yang sebangsa dengan saya, bangsa Malaysia. Tapi jangan sampai hormat itu hilang dan diganti dengan benci!


6 comments:

Unknown said...

Aku hairan ada juga manusia yang bodoh dan mahu menjaga agama orang lain. Manusia yang paling bodoh ialah manusia yang menjaga agama lain tapi tak menjaga agama sendiri. Apa ni mereka ingat senang ker memberi fatwa. Mesti ada perbincangan dan jalan kerja. Bodoh betullah!!!!!!!!!!!!!!!!

adebe said...

salam.. boleh x sy copy posting anda dan letakkan di blog sy,dengan meletakkan anda sebagai pengarangnya?

sebab skarang ni agak busy untuk sy blogging memandangkan final exam x habis lg.Walaupun busy exam xbermakna sy xambil tahu isu semasa negara dan lebih2 lg agama.. =)

Unknown said...

boleh apa salahnyer ana suker gak
kalau nak lebih lanjut layarilah uthman908.blogspot.com

Nik Abdul Razak bin Nik Md Ridzuan said...

kpde adebe; silakan=)

MujahidahPuteri said...

salam ziarah.bilamana orang tak faham dan arif agama beginilah jadinya.mereka sangka mereka lbh berilmu dan tunjuk hebat menentang fatwa.moga Allah mengampuni mereka dan memberi hidayah kpd mereka.ameen.

Unknown said...

Jikalau sudah tiba masanya kita memberontak maka ana sanggup menjadi tentera dan perisainya. Ana akan memberi bantuan kepada pemimpin Pembebasan Islam nanti.

Quote of the Week

" Though no one can go back and make a brand new start, anyone can start now and make a brand new ending "

Get the Touch Back!!!

ALLAHUAKBAR!!!